Gezonde dranken (bijna) zonder suiker

Gezonde dranken (bijna) zonder suiker

Drinken is van levensbelang! Je kunt een behoorlijke tijd zonder eten, 30-40 dagen zelfs. Zonder drinken houd je het niet langer dan drie dagen vol. Goed drinken is dus super belangrijk.

Omdat de meeste dranken veel suikers en/ of zoetstof bevatten is het vaak lastig een lekkere drank te vinden waar je onbezorgd van kunt genieten. Frisdranken bevatten veel suikers of zoetstof. Sapjes en vruchtendranken leveren veel natuurlijke en toegevoegde suikers. Drinkpakjes speciaal voor kinderen bevatten ook veel suikers, al wordt er wel aan gewerkt… Er valt dus heel veel af.

Omdat mensen tijdens het spreekuur ook vaak vragen wat ze dan het beste kunnen drinken, heb ik er een stukje over geschreven dat je hopelijk op weg helpt om een goede keuze te maken.

 

1. Water

Water is de beste dorstlesser die er is. Het komt gewoon uit de kraan en in Nederland is het drinkwater van prima kwaliteit. Houd je meer van een gekoelde drank? Zet dan een fles of flesje in de koelkast zodat je het makkelijk kunt pakken.

 

2. Mineraalwater (met smaak)

Net als kraanwater is mineraalwater prima om te drinken.

Mineraalwater is er ook met een smaakje, zoals citroen, aardbei en munt. Deze hebben wel een vleugje smaak, maar geen suiker. Elke supermarkt heeft tegenwoordig wel mineraalwater met smaak in het assortiment.

 

3. Bruisend mineraalwater (met smaak)

De bubbels van bruisend mineraalwater zijn vaak een welkome afwisseling op water en thee. Geen suikers, wel lekker fris! Eventueel geserveerd met een schijfje citroen of een scheutje citroensap.

Ook bruisend mineraalwater is te koop met een smaakje. Zelf maken is wel goedkoper!

 

3. Infused water

Infused water is eigenlijk ook water met smaak. Je kunt het makkelijk zelf maken in veel verschillende smaken.

Neem fruit, groente en kruiden naar keuze (bijvoorbeeld komkommer en munt). Snijd fruit en groente in stukken en kneus het een beetje zodat wat sap vrijkomt. Voeg water toe en zet het vervolgens enkele uren in de koelkast zodat de smaken zich goed vermengen. Sterke kruiden en specerijen (zoals anijs, basilicum, rozemarijn) kun je het beste pas toevoegen als je gaat drinken. Deze gaan anders makkelijk overheersen.

Veel mogelijkheden voor variatie en helemaal naar eigen smaak samen te stellen!

 

4. Thee

Thee biedt enorm veel variatie. Van warme winterse kruidige smaken tot frisse munt. Van ochtendmix om rustig op te starten tot geurige gemberthee. Thee in theezakjes of van verse blaadjes is prima. Oplosthee bestaat voor een groot deel uit suiker en is dus niet geschikt.

 

5. Koffie

Koffie zonder suiker is ook een prima drank. Filterkoffie verkleint bijvoorbeeld je kans op hart- en vaatziekten en diabetes.

Denk aan zwarte koffie, espresso, cappuccino.

 

6. Tomatensap of tomaten-groentesap

Tomatensap en tomatengroentesap hebben veel smaak en bijna geen suiker. Een prima drankje om van te genieten. Lekker koud uit de koelkast met eventueel wat peper of juist op kamertemperatuur.

Doordat deze sappen wat dikker zijn dan water of thee verminderen ze ook een hongergevoel. Ze zijn dus ook prima geschikt om tussendoor te drinken.

 

7. Half sap half water

Soms wil je wel eens water anders, bijvoorbeeld op een feestje. Om te zorgen dat je niet meteen heel veel suikers binnenkrijgt kun je half half doen. Vul je glas voor de helft met sap en vul dit aan met water of bruisend mineraalwater. De helft minder suiker en toch een lekkere smaak!

 

8. Melk/ zuivel

Een glas halfvolle melk is een prima dorstlesser, in de wintermaanden lekker warm en ’s zomers heerlijk fris, zo uit de koelkast. Ook karnemelk is heerlijk tegen de dorst. Of denk aan zuivelvervangers zoals rijst- of haverdrank.

Let wel op, meer dan 2-3 glazen zuivel per dag is niet nodig. 

 

Hiermee is dus niet gezegd dat je altijd alleen maar gezonde dranken moet drinken. Gezonde dranken met weinig suiker moeten de basis vormen. Heerlijke genieten! 

  • Sitemap
  • Bezoekers vandaag: 17
  • Bezoekers totaal: 29581
  • Laatste wijziging: 07-12-2018